QUI SOM?
Som un espai infantil i familiar d’acompanyament a la criança.
__________________________________________________________________
BASES DEL PROJECTE:
Respecte als processos de vida
El projecte vetlla pel seu tracte digne, on es respecti la seva integritat com a persona i on se senti que és únic i important pel sol fet d'existir i ser qui és.
*Ningú rep agressions físiques ni emocionals i pot expressar tot el que sent o pensa.
*Oferim un entorn preparat adaptat als processos de maduració dels infants on puguin complir el seu pla de desenvolupament intern, respectant els ritmes propis i les seves necessitats bàsiques.
*Es fan propostes de racons o activitats on el nen decideix lliurement participar-hi o no, autoregulació.
*Aprenentatge des de la comprensió. Entenem que només es comprèn el que es viu per això oferim vivències a través de l’experimentació i el joc.
Amor per l’infant
Oferim un espai on l’infant és estimat i acceptat des de la seva seva singularitat.
Tots els nens depenen de la presència afectuosa d’un adult allà on ells dirigeixin la seva lliure exploració, és per això que al Xerrac comptem amb la presència d’una educadora que vetlla per acompanyar tots aquests processos.
El respecte regula l’amor, impedint que se’n faci un abús per a posseir, controlar, dirigir i manipular.
Criança compartida
L’educació és i serà sempre tasca de les famílies. El Xerrac només pretén ser un espai de cooperació perquè, juntes, les famílies i amb el suport d’una educadora tirin endavant el creixement dels seus fills. Per tant no tindria sentit desvincular les famílies d’aquest espai.
Les famílies fan torns per estar, un matí a la setmana, acompanyant el grup d'infants. Paguen una quota per comptar amb el suport permanent d'una educadora professional, estem en contacte permanent i ens reunim periòdicament en assemblea per tractar tant les qüestions de funcionament relacionades amb el projecte com els aspectes pedagògics i de criança que ens interessen. A més a més, participem en fòrums i trobades pedagògiques, compartim i intercanviem bibliografia sobre la criança i l'educació, participem en les activitats obertes del poble i fem ús dels equipaments comunitaris.
El joc i l’experimentació lliure
L’activitat espontània està guiada des de l’interior de l’infant i té com a objectiu complir el seu pla de desenvolupament intern.
Aquesta activitat es tradueix en el joc i l’experimentació sensorial-afectiva. És per això que aquestes tasques són una necessitat per al seu desenvolupament.
Així oferim un espai on l’infant pot cobrir les seves necessitats bàsiques, jugant i experimentant.
Dins del Xerrac els nens se situen en un espai on es llencen diferents propostes. Totes aquestes propostes, preparades per l’educadora, es fan a través de diferents racons col·locats en l’espai.
Es proposa un material didàctic de qualitat amb el qual poden desenvolupar activitats constructives per al seu desenvolupament.
Ells trien lliurement el que tenen ganes de fer a partir de tot el que es proposa.
Educació lliure i autoregulació de l’aprenentatge
L’educació lliure confia en la capacitat de l’organisme per fer-se a sí mateix per això ofereix un espai de llibertat on l’infant s’autogestiona per cobrir les seves necessitats.
L’element regulador d’aquesta llibertat és el respecte: respecte als processos de vida (persones, animals, plantes,…), a l’entorn i al material. És per això que l’espai i la nostra actuació queden limitats per uns marcs naturals, que formen part de la nostra vida i que són necessàris per als nostre desenvolupament i per la nostra convivència.
Al Xerrac no es du a terme cap procés d’ensenyament sinó que es possibilita l’aprenentatge a través de vivències.
Basant-nos en la llibertat, el respecte i l’amor a cada organisme vetllem per
__________________________________________________________________
UN DIA AL XERRAC...
Treballem a l'aire lliure i tenim diferents espais físics de referència:
Dilluns | Dimarts | Dimecres | Dijous | Divendres |
Parc de la Vila | Parc de la Vila | Biblioteca | Parc de la Vila | Sortida |
L'horari per a tothom és de 10:15h a 13h. La resta del temps el completa cadascú segons les seves necessitats.
9 - 10:30h ARRIBADA I JOC LLIURE
Les famílies van arribat i acompanyen als seus fills a l'espai. Quan ja s'han situat s'acomiaden d'ells perquè lliurement explorin l'espai preparat.
Els espais dels quals disposen són el joc simbòlic i l'espai de lectura. A banda de l'oferta psicomotriu que té l'entorn.
10:30h LA ROTLLANA
És l'espai comunitari on els nens, l'educadora i la persona de suport es donen el bon dia, se saluden i es realitzen les propostes del dia.
10:30 - 12:45h DESENVOLUPAMENT DE LA SESSIÓ
Espai on s'executen les propostes fetes a la rotllana.
Les propostes que es fan les realitzen els adults d'acord amb les necessitats bàsiques de la infància, basades en el joc simbòlic, psicomotriu, l'experimentació sensorial i l'activitat creadora, musical, plàstica i de moviment.
13 - 14h DINAR
14 - 15h HORE DEL CONTE, TITELLES I COMIAT
No hay comentarios:
Publicar un comentario